Kriseleder

Udarbejdet af Nordvestjyllands Brandvæsen.
Målgruppe: Krisestabene for Holstebro, Skive, Lemvig og Struer kommuner.

At sikre kriselederen adgang til overblik over de første og mest
presserende opgaver efter krisestabens aktivering.

1. Valider og beslut niveau for krisehåndtering

  • Modtag melding om årsag til aktivering.
  • Spørg til behov for umiddelbar assistance.
  • Vurdér om kriterier for aktivering er opfyldt og beslut niveau for håndtering.
  • Aktivér/underret relevant direktør/kommunaldirektør/kommunikationschef/beredskabsdirektør.
  • Underret borgmesteren.

2. Beslut mødested

  • Beslut mødested, hvis anderledes end det fastlagte i planen.
  • Husk at kriseledelsen eventuelt  ikke behøves at samles, hvis koordination over mail og telefon er mulig.

3. Aktivér

Krisestaben aktiveres via telefon eller sms - ikke via besked på en telefonsvarer. Ring videre på alle tilgængelige numre til du har kontakt.

4. Følg dagsordenen

Se Dagsorden for krisestabens første møde

Som kriseleder har du følgende umiddelbare opgaver:

  • Vurdér sikkerheden for krisestaben. Er det forsvarligt at arbejde, der hvor I
    er nu?
  • Sæt scenen. Tag føring. Skaf overblik over hændelsen. Lyt til input.
  • Fordel roller til de fremmødte deltagere i kriseledelsen.
  • Start log (Situationsbillede)
  • Start interessentanalysen (Kommunikationsansvarlig). Hvem er involveret?
  • Tag hånd om de berørte medarbejdere/borgere (Person-ansvarlig).
  • Start vurdering af skadesomfang (Proces-ansvarlig). Find ud af, hvor vi er
    ramt.
  • Start intern og ekstern kommunikation:
    • Bekræfte, at hændelsen har fundet sted.
    • Giv udtryk for din sympati med de berørte medarbejdere eller
      borgere.
    • Fortæl at beredskabsplanen er aktiveret.
    • Slut af med at sige, at der vil være yderlige info om 1 time og lev
      op til dette.